Tusen Strålande Solar

Har fått två nya läsare - välkomna hit!

Igår bloggade jag inte för att jag var alldeles för trött för att ens tänka på bloggen.
Jag jobbade iallafall 8-16 och hade tunna vår kläder på mig och mina nya pumps men jag frös ihjäl. Satt med min jacka och strumpor i pumps - nice! Im a real fashionista!

Handlade lite hem till mannen från Statoil sedan raka vägen hem.
Gick ner i tvättstugan för att hjälpa mannen min som redan stod där och vek all tvätt - Jen like!

Sedan var det hopp i sängen men jag kunde inte sova då jag var tvungen att läsa ut boken Tusen Strålande Solar.
Har ni inte läst den - LÄS DEN!



Mariam är bara femton år gammal, fattig och utan utbildning, när hon tvingas resa till Kabul för att gifta sig med en trettio år äldre man. Efter nästan tjugo år i ett äktenskap får Mariam saällskap i sin olycka av den unga Laila - hustru nummer två som tvingas glömma sin kärlek till grannpojken efter att hennes föräldrar dött i ett bombdåd.
Medan de båda kvinnorna uthärdar det ständigt upptrappade våldet, i hemmet såväl som på Kabuls gator, kommer de varandra allt närmare.
Tusen strålande solar är en gripande berättelse om en oförsonlig tid, en osannolik vänskap och en kärlek större än livet självt.


Av: Khaled Hosseini

Övertalade mannen att vi skulle köpa boken i Turkiet på turkiska så att han kan lösa den. Det är bara nyttigt att läsa böcker och det är något jag aldrig sett han göra.

Nu väntar Da Vinci Koden som jag hade tänkt att läsa. Fick den av min mormor som avskydde boken.

Sedan satt jag bara och....kan tyvärr inte avslöja vad jag gjorde.
Dagen avslutade med en rensning av mannens vinterkläder som ska ner till källaren.

1 kommentar:

Sofiya sa...

Ja! visst är boken bra!