Dagens "Prova på"




Ser kanke inte utsom smaskens med de färgerna tillsammans i en smet men det ÄR smaskens!

Vad jag minns från skoltiden så hatade man Rotmos - inte för att jag minns att vi fick det i skolan, men minns att alla hatade rotmos och det var bara bläää, därför tyckte väll jag också det.

Minns iheller inte att det är något mamma har gjort där hemma så det är inget jag vuxit upp med.
Så för några år sedan köpte jag ett paket PULVER Rotmos bara för att få en hint om hur det smakar och det var verkligen ingen höjdare.
Men så minns jag en kall vinterdag när mamma bodde ute i Svansjön och hon stod och gjorde rotmos från skratch.
GUUUUUUUUD....så jäkla gott det var!

Så nu finally efter många år har jag provat på att gjöra det och ja, det är faktist smaskens. Kan tyvärr inte servera det med nått fläsklägg som det "ska" serveras så istället blir det kyckling korv då mannen också kan äta.
Rotmos
1 kålrot
2 stora morötter
6 potatisar
Koka upp i vatten med buljong, vitpeppar korn, svart peppar och salt.
Mosa allt och kör sen med elvisp, en klick smör och om det behövs häll i lite av spadet.
MUMMA!
Jag kommer att servera det med kyckling korv och lite grönsaker.
Enjoy!

Inga kommentarer: