Vovven

En liten uppdatering angående valpen.

Jag har haft mail kontakt med uppfödaren (ingen kennel) sedan januari.
Vi fastnade för bilderna på blocket och tog kontakt med henne.
Eko vill ha en Golden Retriever om han inte får en Kangal (turkisk national hund).
Jag vill ha en renrasig Berner Sennen men dom är alldeles för dyra så därför har vi kollat på golden/Labrador som jag också vill ha.
Denna valp kommer då vara mestadels Golden och lite labrador & lite border collie.

Genom mailen har jag fått reda på att den 6-åriga tiken haft ett antal kullar och då blev jag lite irriterad då jag inte anser att det är så bra för en stakars tik att ha fött så många gånger. Det är ju inte en valp åt gången.
Hon skulle ha fött förra söndagen men det kom inget. Då fick jag reda på att hon blivit parad 2 gånger så om den inte kommer på söndag så ska den komma på torsdag FÖRRA VECKAN!
Hon har varit hos vetrinären då tiken verkar inte ha fått värkar än men "bäddar" hela tiden. Det gör dom när det är "dags". Men inga valpar har kommit.
De har varit på ultra ljud och vetrinären kunde endast se TVÅ valpar. TVÅ!?
Det var väldans lite för en så stor hund.

Så nu har jag fått en "känsla" som jag inte kan beskriva. Ingen bra känsla av vad hon skriver i mailen. Men det kan jag ta en annan gång.
Man får ju sina tankar om man blir "lurad"?
Kanske är inte fallet så men jag har ändå kvar min känsla.
Så nu när Eko var ledig satt han flera timmar på blocket & kollade på valpar.
Roligt är det när han är så engagerad.
Jag har sökt på Berner Sennen trots priserna, men hittar inga som är leverans färdiga nu eller i vår. Bara planerade kullar till hösten.
Jag hittade en annons i SKÅNE (yes) men det skulle vara en blandras då, det spelar ingen roll men det är just de fina färgerna jag är ute efter som en Berner har.
Eko hittade en jätte fin valp fast den var långt upp i landet för oss. Mamman var renrasig med stamtavla Golden & pappan renrasig med stamtavla gul labrador. De är redan födda & ur söta.
Ja mailade uppfödaren och fick EN KORT MENING TILL SVAR "Ja det finns en hane kvar".
Jag blir bara så, vet inte men som om man inte får "kontakt" att bara svara med en mening liksom.
Men som Eko sa "Det är inte hon du ska köpa utan valpen".
Så vi får se, vet varken ut eller in när det gäller detta längre.

Cross your fingers for us!

Inga kommentarer: