Italiensk bufé med jobb

Glömde helt bort tiden igår så sov säkert endast 3 timmar inatt.

Började jobba 5.30 och cyklade hem vid 13. SÅ UNDERBART VÄDER! Riktigt vår väder var det, sol & värme. Det märktes redan på morgonen/natten när jag vaknade och gick in i köket, ofatast fryser jag ihjäl är jag går in där då vi alltid har fönstret öppet där men inte idag.

Kom hem & tog en dusch för att vakna till liv. 14.00 kom Viktoria, min arbetskamrat & även Flash´s matte.
Vi körde till jobbet IGEN för att det var ATP (arbetsplatsmöte). Det varade i 3 timmar sen promenerade vi allihopa till Big Bowl för att äta Italiensk bufé. Har aldrig tidigare ätit Italiensk mat på det sättet, förrutom det vanliga, parma skinka, lasagne, pizza osv. Jag testade något nytt som alla rekomenderade mig att ta av. Lamm i gorgonzola sås - SÅ GOTT! Det låter BAjS äckligt men det var riktigt gott.
Det var verkligen trevligt att sitta & snacka med sina arbetskamrater på ett helt annat sätt. Att ha TID att snacka, det har man ju aldrig annars.
Det var synd att det inte varade längre. Vi skulle bowla, men då var jag så trött så jag bara ville hem. Jag hade ju varit uppe sen 4 inatt, knappt sovit under natten PLUS att jag ska upp 4.30 imorgon bitti så det enda jag ville var att gå hem. Fastän de upplysande bowling banorna lockade mig verkligen så tog jag mitt förnuft till fånga och drog där ifrån.
Pappa hämtade mig och vi åkte till Willys för att kompletera lite till kylskåpet. Köpte kål & kycklingfärs bla för jag hade tänkt att prova på att göra dolma och överraksa Eko - wish me good luck!

Imorgon efter jobb är planen att dra till Entré.
Ska bli riktigt spännande. Har liksom sett fram emot detta sedan jag var 14 år. Och nu efter 12 år öppnar det - ÄNTLIGEN!
Har hittat massvis av annonser de senaste dagarna att de 100 första besökarna i varje affär får presentkort osv men såklart hinner jag aldrig vara där bland de 100 första. Tror att det kommer att strömma med folk där och jag kan ju inte förän 14. Men shoppas ska det göras haha. Ska bara locka till mig älsklingens kort ikväll =)
Eller vi ska ju dit tillsammans på söndag så tror han vill att jag väntar tills dess haha. Men något måste man ju komma hem med. Det är FARLIGT! Jag har märkt det nu på senaste att jag måste komma hem med något när jag är på stan. Tur jag inte varit på stan på ett tag.
Kanske så man ska göra, jobba arslet av sig, sen när lönen kommer kan man vara ledig i en vecka & shoppa sen kan man jobba som f*n igen så man inte slösar mer och har tid att gå på stan haha.

Ska även dit på fredag haha med Faten & hennes gullunge Olivia och Susanna med hennes babyboy Kahlil, fast vi ska inte dit föräns vid 18 då Idol Kevin uppträder. MÅSTE ju träffa han. Tyckte han charma hela Sverige, så gullig mot sin flickvän i tv´n och verkligen uppskattade att han vann. Och hans röst & allt....tro inte jag e kär i ett lammkött, tyckte bara han var så goo att det hade varit kul att se han.
Carolina Gynning är ju värd där också alla dagar fram till söndag. Så det kommer säkerligen kryllas av män & pojkar.

Nä nu funderar jag på att sätta på en film så jag kan bli tröttare än vad jag är & sedan sova.

Puss på er!

9 kommentarer:

Anonym sa...

ja entre e verkligen något av det bästa som hänt malmö på läääänge ska bli skit kul.. ska oxå dit imorn så I hope I'll see you there (K)

Anonym sa...

Hej Jen! Jag ber om ursäkt för att jag varit så seg på att svara, har inte haft någon blogglust alls. Men det går väl i perioder för alla. Hade det jätte bra. Det var himla kallt vissa dagar, blåste och regna plus att varmvattnet och strömmen passade på att sluta fungera dessa dagarna oxå, så de blev mycket mys i soffan framför tv:n under filtar:P Men dom dagarna solen sken var det väldigt varmt och riktigt härligt vårväder. Var tomt på folk när jag kom dit, men eftersom blev det mer och mer som förbereder inför säsongen. Hoppas allt är bra med dig. Kram Sandra

Anonym sa...

Hej gumman! Har äntligen tagit mig i kragen och börjat svara på kommentarer nu, så förhoppningsvis kommer det att dyka upp lite svar här efterhand i kväll/natt. :) Skulle förstås helst svara på alla dina frågor i en och samma kommentar, men eftersom de alla är i kronologisk ordning så tar jag dem helt enkelt efter hand.. :)

Du frågade hur jag som kattälskare klarar av att se alla hemlösa katter här i Istanbul. Tja, det är klart att det svider i mitt hjärta då jag ser dem, men samtidigt så vet jag att jag inte kan ta hand om dem alla. Men jag brukar alltid slänga matrester till mina "bakgårdskatter" och "prata" med dem, så nuförtiden så kommer de springande direkt som de skymtar mig bakom gardinen, haha! :) Ahmet blir ibland sur då osten jämt och ständigt är slut, men vad kan jag göra? De små liven måste ju få någon mat i magen. :)

Min dröm vore dock att öppna ett hem för hemlösa katter, men det skulle ändå vara omöjligt att ta hand om dem alla. För något år sedan kastrerade ett par frivilliga veterinärer en massa gatukatter, för det största problemet är ju att de förökar sig och får ungar flera gånger per år, och "problemet" blir bara större och större. Som tur är så finns det även andra kattälskare även här och jag vet flera tanter som går till Fatih moské flera gånger i veckan och ger mat till katterna där och vaccinerar dem. Det värmer mig i hjärtat att se såna människor, annars är inte djur mycket värda i Turkiet.

Anonym sa...

Ok, här kommer nästa.. :)

Det här med guideskor är ganska knepigt. :) De ska vara slutna för det ser mer professionellt och propert ut.. :P Guider får ju inte heller ha håret utsläppt (inte om man har så långt hår som mig), inte överdrivet mycket smink, inga stora örhängen eller andra stora uppseväckande smycken. Helsvarta och helst med en liten klack till transfers, hotellservice och välkomstmöten (tänk tantskor), sandaler (tänk dig terrängsandaler) eller svarta gympaskor på utflykter. Mina svarta skor var lite öppna på sidan och hade några genomskinliga stenar på framsidan, så det fick jag en tillsägning om, men jag fortsatte ändå att använda dem till säsongens slut. Haha, I'm baaaad... :P

Anonym sa...

Glömde att tillägga där att synliga tatueringar och piercingar inte heller är accepterade. :)

Anonym sa...

Nej, kangalhunden utanför grannhusets garage har faktiskt inte fått något namn av mig ännu! :( Jag tror att den faktiskt HAR ett namn, får ta och fråga ägarna till den någon dag! Det går ju inte an att något djur i min omgivning går omkring namnlös! :P

Tack så mycket för din kommentar om mina ögon, de är verkligen blå.. Folk här brukar tro att jag använder kontaktlinser (det gör jag ju i och för sig, men inte färgade!!), de vägrar tro att mina ögon kan vara så blå. Ibland är det kul, ibland mindre kul... Visst finns det blåögda här också, men det utmärker ju mig ännu mer, och min ögonfärg brukar få uppmärksamhet även i Finland, så... :S

Angående det här med plättar/pannkaka.. Både stora och små som man steker i panna kallar vi för plättar, oavsett om man använder plättjärn (det heter faktiskt samma hos oss också) eller vanlig stekpanna, medan de man gör i ugnen kallas för pannkaka. :) Men de flesta svenskar verkar säga som dig, bara norrlänningarna som håller med mig. :) Jag tycker det är intressant hur många variationer ett och samma språk kan ha, både uttal och ordval. :) Skånskan är nog mest olik finlandssvenskan, medan norrländskan liknar finlandssvenska mest. En liten fråga bara, hur uttalar du KEX? Med Kå i början eller Tj? :)

Anonym sa...

Här är jag igen! :D

Vår chokladtårta... Hmmm, jag köpte två vanliga kakao-kakbottnar, dränkte dem i kakaomjölk, smällde på lite små chokladknappar/chokladströssel, lite grädde med chokladsmak, nästan kakbotten och samma procedur med den, toppade med lite kakao och riven choklad. :) Så det var verkligen en CHOKLAD/KAKAOtårta! :) Själv föredrar jag frukt/bärtårtor, men Ahmet älskar chokladtårtor och det var ju hans födelsedag så... :)

Jo, man drömmer ju mest då man har som minst pengar.. Går nog inte en dag utan att jag är inne på mäklarsidorna på internet, även om jag vet att vi verkligen inte har råd att köpa en lägenhet nu, dessutom ska ju Ahmet in i armén snart, så detta är verkligen inte rätt tidpunkt.. Men i alla fall.. :)

Jag hoppas också att ni kommer att få ert drömhus och er lilla valp inom en snar framtid!

Anonym sa...

Okej, nu kommer den SISTA för ikväll (tror jag, haha)! ;)

De största skillnaderna mellan Grekland och Turkiet... Hmm, för det första så var jag ju inte där så länge, och så såg jag ju inte heller så mycket, samt att jag var ganska nära gränsen och på ett område med mycket turkar. Men några små grejer lade jag allt märke till. ALLA Aysuns släktingar samt även Mustafas släktingar hade gröna eller blå ögon. Visst finns det turkar med färg på ögonen, men de flesta har bruna. Där hade däremot ALLA som jag stötte på en annan ögonfärg (även om de var turkar)! Hmmm, så var det ju husen i Aysuns by, det nämnde jag ju i bloggen också. Alla hus var liksom byggda inåt med en port och lång gång in till själva huset och gården, men jag vet ju inte om det här var typiskt grekiskt eller om det bara är så i deras by. Husen inne i Alexandroupoli liknade mer husen i Alanya än husen i Istanbul, med stora balkonger som sträckte sig runt nästan hela husen. Balkongräckena var mer utsmyckade och med metallstänger, medan de här i Turkiet mer brukar vara "hela"... Hmmm, vad mer kan jag nämna.. Jag handlade ju inte något där, men i påsen med presenterna jag fick så hittade jag ett kvitto och förstod att det även är dyrare i Grekland. :P Det är nog allt som jag kommer på just nu... :P En utförligare rapport kommer nästa gång jag åker till Grekland då jag förhoppningsvis kommer att stanna lite längre och se mer. :)

Ja, det var deras egen hund, de hade den i ett förråd utanför deras hus, alldeles vid gången till innergården. :) Jättesöt var den, bara en liten valp! Dock tyckte jag synd om den då den var där ute ensam i mörkret, men de ska väl ha den som vakthund så det är väl lika bra att den vänjer sig redan som liten? Fanns mycket kringdrivande gatuhundar även där. :( Och katter självklart. :(

Angående Greklands plats på kartan. :) Hela Egeiska kusten så är ju jättenära en massa grekiska öar, och det finns flera turkiska städer varifrån man kan ta en båt över till någon grekisk ö, t.ex. Rodos, Kos och Lesvos. Turkiet har också en landsgräns med Grekland, här uppe vid Istanbul... :) Så jag slapp båten denna gång! ;)

Sara Yilmaz sa...

oj hur många veckor åt du då om du lyckades gå ner 25 kilo???? jag har beställt 3 veckor,tänkte ge mig på ren kur...vi får väl se hur det går..när kommer ni ner och vart bor ni? stället heter demirtas hayvan barinagi