Jordskalv!

Runt 10 ringer Erkans mobil - HATAR hans signal. Det var pappa, han hade försökt ringa min men jag har den oftast å ljudlöst när jag sover och har sovmorgon.

Han berättade att det hade varit jordskalv.
Jag trodde han skämtade med mig och sa sluta argt och ville somna om. Men han försökte övertyga mig att hela hans säng hade skakat som om någon på 100 kg hade hoppat i sängen. Han hade blivit skit rädd och sprungit upp och kollat ut i fönstret och försökt se folk men där var ingen.

Medans jag pratar med honom säger jag det till Erkan, då ser Erkan helt chokad ut - han trodde att han hade drömt.
Jo då berättar Erkan exakt likadant, han hade vaknat av att sängen hade skakat enormt mycket och att han också blev skit rädd, kollat på mig men jag sov så gott haha.
Sen hade han gått upp och stått i dörr karmen mellan hallen och vardagsrummet och hört något på taket. Vi bor längst upp fast ändast i ett 3-vånings hus fast väldigt gammalt.
Han hade inte vågat gå in i vardagsrummet p.g.a ljudet i taket och trodde att det skulle falla.
Till slut kom han till fönstret för att kolla om där var folk men det var där inte.
Han förklarade att i Turkiet så springer ju alla ut som höns och galer ute på gatorna så han trodde det skulle vara likadant här.
Men jag tror att svenskar är inte vana vid att detta sker därför blir man mer chokad och fattar liksom inte vad det är som händer och står kvar på samma plats.

Pappa bad mig att ringa mamma då de på nyheterna sagt att det värsta hade skett där hon bor.
Så jag ringde henne - visst det hade varit värre där hon bor - utanför Ystad men det värsta hade varit där hon bodde för ett år sedan - där hade saker ramlat ner från bokhyllorna och DÄR hade folket gått ut av rädsla att husen skulle falla. TUR att hon flyttade där ifrån i sommras.
Men hon hade det värre än oss, hela deras säng hade också skakat men den hade även flyttats nästan till halva rummet. SCARY!!!
Och de har ett tågspår utanför och där hade de varit och jobbat så det hade hört sjukt höga ljud.

Läste nyss att detta var den första sedan 1904 i Skandinavien.
Usch - naturkatastrofer är allt läskiga. Och det är Naturen!

Tack för att vi lever!

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha tänkte lämna en kommentar...=) jag kände inte ett skit här i växjö, men jag läsat i annan kompis blogg att om den hade kommit upp till 5,7 så hade den skadat öresundsbron, vilken setback det hade varit..:p men det va inte många som blev skadade och det va ju tur det...