Resan över Turkiet

Elif tog ett bevis på mig när jag satt & skrev upp dessa små lappar om vad vi gjorde i byn...hon tog även foto på nagellack, tv´n, mina smycken osv...de foton har jag givetsvis tagit bort men det resulterade i att batterierna i kameran tog slut och batteri laddaren lämnade jag självklart kvar på hotellet i Alanya så tyvärr har jag bara bilder från de två första dagarna =(




















TURKIET - ALANYA - KIRSEHIR

Idag var ej Eko hemma när jag vaknade, han var iväg och köpte buss biljetter.
Så jag åt frukost på balkongen ensam men jag njöt verkligen.
Adrian hämtade mig och vi tog ett morgondopp.
Hela dagen spenderades på hotellet i poolen.
Jag körde min vattengymnastik som dagen tidigare. Skönt att röra på sig och framför allt simma.
Eko var iväg i omgångar, först köpte han bussbiljetter, sedan köpte han en toast/smörgåsjärn och en trådlös telefon till hans föräldrar. Sedan var han och fixade mobilen vi köpte i Sverige till hans bror, man är ju tvungen att registrera den i Turkiet för att den ska fungera en längre tid.
Han köpte med sig en döner som tyvärr inte var så god.

Sedan blev det dusch, fixa sig, packa & sen blev det taxi till buss stationen. Vi åt middag på en restaurang i närheten och sen satte vi oss på bussen mot Ankara - Kirsehir.
Vi var alltså på vägen igen...
Denna gång till hans familj.
Vi stannade bland annat i Antalya & Ankara. Och till slut kom vi fram till hans hemstad Kirsehir som ligger ca; tre timmar utanför Ankara.
FEMTON TIMMARS BUSSRESA *PUST*
Vi tog en taxi från buss stationen in till centrum och ställde vår väskor inne på resebyrån.
Vi gick in på en stor Migros och handlade massvis av mat. Alla kollade på oss haha, vår vagn var propp full. Medans andra tog vagn till enbart några matvaror. Dessa shopping vagnar är inte lika stora som vi har i Sverige, inte i denna affären iallafall.
Vi fick låna ett medlemskort av slaktaren inne i affären så vi fick extra pris haha. Och för att vi handlat för en viss summa så fick vi 4 styckna mat tallrikar.
Där stod människor i kö för att få dessa tallrikar men de fick bara en var. Så då hade vi handlat ganska mycket för att få fyra haha.
Vi hämtade våra väskor och tog en taxi in till byn som var 5 mil så ca; 45 minuter tog det.
Till slut kom vi fram & de blev överraskade, de hade ingen aning om att vi var i Turkiet. Hans mamma började gråta & grät föera gånger under dagen, tror att hon inte kunde förstå att hennes son var där.
Hon har tre barn, men Eko har alltid varit mammas pojke, kanske för att han är yngst?

Detta är verkligen BYN!
De har en massa kycklingar och UTE DASS som är SKIT JOBBIGT!
Där finns inget lyse så tänk er att gå på toa när det är mörkt ute. Där finns så man kan tända stearin ljus, men ändå....
Spelar ingen roll om det är mitt på dagen, Eko måste ändå följa med mig när jag ska på toa, han får stå utanför.
Jag vill liksom inte öppna upp dörren & så står där en kossa utanför, nej tack, inga risker här inte!!!

De har tuppar, höns, kalkoner.
Varje morgon öppnar svärmor hönshusen & släpper ut dom & ger dom mat och letar ägg.

En gång blev en av grannarna av med hennes ena ko, så hela byn gick runt & letade. På morgonen stod den utanför vårt hus hahaha.
Tänk er synen när man vaknat, står en ko en meter från dig när du öppnar dörren haha.


To be continued...


















1 kommentar:

Laura sa...

Vad söt du var som skrev upp allting på lappar!

Vilken underbar överraskning för Ekos mamma, jag kan tänka mig att hon blev rörd! Tänk vilken chock - hon har inte sett sin son på 2 år och så står han plötsligt där utanför dörren! :) Jag får nästan en tår i ögat själv då jag tänker på det. :)

Hur gick det med magen i byn förresten? Kan inte ha varit särskilt bekvämt med utedasset kan jag tänka mig...

Kram!