Mat, mat, mat









Konstigt nog har jag ingen bild på min favorit Mevlana med Ayran, antagligen har jag varit så sugen & hungrig under tiden att jag inte tänkt på kameran.
Synd även att jag aldrig fick kort på hur man äter i en riktig turkisk familj. Tidnings papper, en stoooor rund bricka, där läggs all mat upp med tallrikar & bestick. Så sätter alla sig runt om på kuddar på golvet. Självklart serveras Cay (te) till men det drickar jag aldrig. Men turkar dricker det typ dygnet runt -
DYGNET RUNT!











2 kommentarer:

Noelia sa...

Hej hej
Kul att se bilder från Kirsehir och Alanya:)
Varför har dom tidningspapper när dom äter? :)
Kram

Laura sa...

Vilka fina bilder på olika maträtter, nu lyckades du göra mig hungrig precis innan läggdags! :) Det enda dåliga är att de är så SMÅ, och då jag klickar på dem för att bli större så kommer jag inte tillbaks till inlägget igen då jag läser via bloglovin! :S Så jag får gå in på din blogg direkt senare och titta noggrannare på alla bilderna!

Den där stora brickan förekommer mest ute på landsbygden nuförtiden, men tidningspapper så använder vi flitigt hemma hos oss med. :P Vi HAR ett bord men man ser inte till TV:n därifrån och eftersom Ahmet vill kolla på TV medan han äter (hrmmm..) så blir det för det mesta tidningspappersvarianten på golvet då det bara är vi två. :) Många använder också en duk på golvet som de sedan skakar av, men jag tycker den blir så smutsig... Åt ni alla från samma skålar dessutom? Det är något som jag har lite svårt med, då salladen och allting liknande serveras i en enda skål som är i mitten och som alla sedan sticker sin gaffel och sked i... :S

Cay dricker jag nog, men inte lika ofta som de flesta turkar. :) Pinsamt nog kan jag fortfarande inte koka cay, även om jag har varit här i över 3 år. Till mitt försvar så dricker vi enbart Lipton och i vanliga KOPPAR hemma hos oss. :P

Tack för alla dina kommentarer också, svar kommer!! :P Så småningom... Jag tror att du känner mig lite vid det här laget.. :)

Kram!