Rosengård

Idag har inte hänt så mycket...jobbade och allt var som vanligt - planerade att gå hem tidigare så jag kunde vila min rygg som jag fick så fruktansvärt ont i, men nää då ska vi ha föred¨rag på jobb.
Om rosengårds hemtjänst.
Vad vårdtagarna tycker om oss.
Eller det var mer riktat mot den andra gruppen som är på Örtagård/Herrgården - det värsta området på själva rosengård.
Där bor det 99% invandrare - den 1% svensken måste ju känna sig utanför HAHA.
50% av dessa var under 18 år.
I detta området var de ursprungligen ifrån forna joguslavien, Irak och Libanon.
De var nöjda med hälften av arbetena som utförs men nästan alla klagade (genom tolk) att de inte fick någon personal som kunde prata deras språk.
Då blev jag så ARG!
För det första - jag kan väl inte flytta till Afrika och kräva att jag ska få tala med en svensktalande person...???
Jag kan inte åka till Frankrike och kräva att få servicen på engelska.
Det är MITT val att jag åker till någon av dessa länder och då VET jag att de inte pratar mitt språk.
Och skulle det vara så att jag kommer dit som flykting - fine - då får jag ta & lära mig det språket för att komma någonstans i det landet.
De har inte ens hemtjänst i många utav världens länder - så var tacksam för att de 1. får komma hit, 2. får hemtjänst - vilket innebär hjälp i hemmet alltifrån personlig omvårdnad till att laga mat.
Så har de mage om att kräva att få personal på deras språk.

Nä, sånt blir jag så himla irriterad över.

Min pappa har utländsk härkomst - han har bott i Sverige i 30 år - och det första han gjorde var att lära sig svenska - gå utbildning för att kunna få ett normalt liv som möjligt i ett för honom på den tiden okänt land.

Min man sattes på svensk kurs efter 2 månaders vistelse i Sverige och nu förstår han det mesta, han kan handla, han kan skaffa konto på banken, han kan köpa busskort, han kan fråga efter vägen.
Jag är helt enkelt stolt över honom efter 1 års tid här så kan han göra sig förstådd och bli förstådd i det svenska språket.
Varför - jo för att han vill leva som alla andra här.
Man behöver inte vilja bli kristen eller svensk bara för att lära sig språket.

Då jag jobbar på rosengård handlar jag väldigt ofta på City Gross - så många gånger har jag stött på äldre kvinnor som frågat mig på arabiska, jugoslaviska och alla möjliga språk, vad en vara kostar eller så.
Jag hör att deras barn pratar svenska, vilket betyder att de varit här i några år......men kan fortfarande inte ens säga hej.

Jag förstår inte iheller varför Sverige är så mesiga.
"Ta in alla, Sverige är jämställt och vi välkomnar alla"
Sen pratar de skit om dem.....

I turistorter världen över förstår jag om tex. i Turkiet där står vad toaletterna heter...sen kan där stå på tyska under till då de flesta turister är ifrån Tyskland.
Men nu är detta en turistort.
I Kanada har de skrivit toalett på engelska men även på franska undertill då hälften av befolkningen pratar franska.

Men att de börjar skriva information på alla världens språk i hissar, reklamer och div här i Malmö - det kan jag inte förstå.
Visst har alla rätt till att få & nå information, men detta gör att dessa människor aldrig kommer att ta sig i kragen för att de behöver ju inte längre kunna det svenska språket.

Ett annat ämne jag störde mig på imorse när jag drack kaffe till nyhetsmorgon på tv4 - att muslimer inte ska behöva gå på gymnastiken, att det inte behöver vara obligatorisk för dem längre.
Det ska vara obligatoriskt för ALLA.......
När jag gick i skolan, gick många in på toaletten och bytade om till gympakläder och sen var det inget mer med det.
Duschade var det nästan ingen som ville - alla tvättade sig under armarna typ och thats it.
Kan dem inte göra så då?
Kanske inte värsta fräscha sättet men man behöver inte blotta sig för att vara med på gymnastiken.

Jaja, ville bara få ur mig mina tankar idag.
Ingen människa ska få det sämre för att man inte är ifrån samma land, men man får faktist kämpa lite.
Det gör vi alla andra.

Inga kommentarer: