SYRIEN





Bilderna är googlade

Tiden har gått så fort att jag helt glömt bort att skriva om mitt nya måndags ämne "Länder jag har varit i".
Denna gången ska jag skriva om Syrien.
Det var min allra första resa och jag var bara 1 år tror jag så jag kan inte säga att jag minns något.
Iallafall så var det jag och mamma som åkte ner ensamna till min pappas familj. Pappa kunde ju inte följa med så en blond snygg tjej med en liten dotter i Syrien 1984 var nog ingen hit. Inte enligt mamma som sa att folk stirrade på hennes blonda hår som om hon var en ängel HAHA.
***
Syrien gränsar mot Libanon i väst, Turkiet i norr, Irak i öst, Jordanien i söder och Israel i sydväst.
Landet har berg, hav, öken, snötäckta berg och mycket grönska.
Syrien har 19 miljoner invånare. 90 procent muslimer och 10 procent kristna syrianer och armenier.
Arabiska är det officiella språket, men många högutbildade syrier pratar även mycket engelska, franska, spanska och italienska.
Turismen har även blivit stor de senaste 3 åren.
De kommer främst för Syriens kultur och historia, sol och bad såklart, shopping och bergsklättring m.m.
Damaskus är huvodstaden och en av de äldsta i världen.
Min pappa åker som sagt dit imorgon och jag önskar han all lycka till.

*Detta inlägget är tillägnat min älskade pappa*

Inga kommentarer: