Alanya Turkiet

Borgen
Cleopatra

Jag håller i mini disko på hotellet
Brist på sysselsättning kl. 01.26 i natt så kom jag på att en gång i veckan kan jag skriva om ett land jag har varit i.
Då jag bara sitter här och drömmer mig bort på alla underbara semester bilder på nätet så får jag avlasta mig lite här på bloggen istället.
Så vi kan lika bra börja med Alanya!
Alanya ligger i sydvästra Turkiet och är känt för Taurus bergen och borgen. Den ligger ca 250 meter över havet och utsikten där uppifrån är enorm.
Den är 6 km lång och där finns 140 vakttorn.
Vägen upp till borgen är smal och mycket trafikerad varför försiktighet skall iakttas när man promenerar där.
Jag har varit där flera gånger dag som natt och kollat på den underbara utsikten.
MEN vägen upp & vägen ner är hemsk - katastrofal om något skulle gå snett - alla vet ju att turkarna kör som galningar - inte minst mannens kusin som är den som alltid kört oss upp.
*ryser*
Annat känt är Cleopatra stranden.
Det var drottning Kleopatra av Egypten och romerska kejsaren Markus Antonius som tillbringade sin smekmånad i Alanya.
I bröllopsgåva gav han staden till kleopatra därav namnet.
Ja, där finns en hel del historia om Alanya - men istället kan jag berätta min kortfattat.
***
Juni 2005 flyttade jag till Oslo/Norge.
Jag kom hem till Sverige på 2 veckors semester och hängde efter många om och men med en kompis till Turkiet.
Hon hade själv jobbat där nere under hela sommaren och hade förlovat sig med en turkisk kille.
De jobbade i ett animations team på ett ÖVER SKABBIGT hotell i Mahmutlar (15 km ifrån Alanya)
Där var hennes fästman chef över teamet och min MAN var en i teamet.
(en annan historia men det var så vi träffades)
Denna resa var en av de tråkigaste jag någonsin varit på då min kompis & hennes fästman sov fram till 13 på dagarna och jag gick ensam ner till poolen som tillhörde fastigheten och försökte steka - men det var alldeles för varmt den september månaden.
Jag hade inga böcker, ingen att umgås.
Under hela resan som varade i 1 vecka så vart vi på stranden EN gång kl 17 på efter middagen, inga aktiviteter över huvodtaget.
Det enda som var bra med denna resa var HAMAM!
Efter att jag smått blivit lurad eller missförstådd så hade jag ialf inga pengar över vilket inte var meningen.
Så jag kunde inte göra något även om jag velat.
***
Lärde mig att aldrig någonsin mer åka på en resa där man är tredje hjulet.
Kompisen och hennes fästman blev man & fru i december samma år, det var meningen att jag skulle komma på deras bröllop som hölls i Alanya men efter det snö kaoset vi konstigt nog hade i södra Sverige blev det inte så.
Då hade jag redan lovat mannen att komma ner på ett besök.
Februari kom och jag och min dåvarande sambo bröt upp vårt förhållande.
Så jag tog och packade väskan och åkte ner i februari 2006.
Denna veckan var jätte mysig - jag var på museer vilket jag oftast inte är intresserad av men då denna killen (min man) tog mig på sight seeing i hela Alanya blev allt helt perfekt.
Det var sol hela veckan som var ovanligt denna månad och vi gick i vår kläder i solen och åt glass, drack te på små mysiga cafeer, var ute på disko (dock inget folk), var uppe i borgen för första gången - ja, jag såg en annan sida av Alanya helt enkelt.
***
Efter många tankar, drömmar och ändring av framtidsplaner så sa jag upp lägenheten och tog mitt pick & pack ner till Alanya i Maj 2006.
Där började jag jobba i mini clubben som de hade på hotellet och i animations teamet.
Dagen började med att vi gick ner och åt frukost.
Sen blev det morgon-gymnastik som jag & chefen hade för gästerna.
Sedan satt jag och tecknade och lekte med barnen några timmar på morgonen och 12.00 så var det vatten gymnastik.
Sen hade vi lunch paus i 2 timmar.
Då oftast promenerade vi runt i alanya i början av sommaren och åt lunch.
I slutet av sommaren låg vi bara och sov de timmaren pga värmen.
14.00 var det dags att gå ner i mini clubben igen och 15.00 var jag badvakt uppe i vatten rutchi kanorna (det var jag även 11-12)
17.00 var det paus igen då mannen sov och jag fixade mitt eländiga hår i den äckliga fukten som var i luften.
19.00 var vi kvällsfärdiga med hår & smink snyggt och alltid fina kjolar & klänningar som jag klätt upp mig i. (som jag dock inte får på mig längre)
Vi stod och välkomnade gästerna medans animation teamet redan var i gång med spex i matsalen ( den låg ute)
Vi åt med gästerna och 21.00 var det dags för mini disko som jag & en annan tjej ifrån mini cluben höll.
Efter det så var det animations shower som jag oftast vägrade vara med i - men var med i någon enstaka som alltid resulterade i att jag fick en hink vatten över mig - då det var den enda showen jag ville vara med i haha.
Efter allt var slut blev det en hel del dans ute på diskoteken.
Det var till en början mest Murphys vi var på för att vår chef hade kontrakt med dem, men det var så tråkigt där de första timmarna, så det blev senare ändrat till James Dean, som jag tycker är ett riktigt skabb disko.
Det finns så många att välja mellan men tyvärr var James Dean de med bäst musik.
Ibland åkte vi till änu ett skit disko som låg i Mahmutlar - Klass, där var bara äckligt folk, och dålig musik, synd då det är ett fint utomhus disko.
Audiatorium besökte vi också många sena nätter då mannens bästa kompis jobbade där.
Denna sommaren 2007 - då vi bara var på semester så blev Robin Hood vårt nya hängar ställe - det största inne i Alanya.
BÄST MUSIK, bäst folk och vi var ett helt gäng som gick dit där varje kväll.
Gratis drinkar då denna bästa kompisen jobbade som bartender på Robin Hood istället för Audiatorium denna sommaren.
Den sommaren gav mig allt vad Alanya innebär - I love it!
Jag säger inte att Alanya är det bästa resmålet för det är det inte.
Men tiden jag hade där var underbar.
Där finns banana boat att åka på stranden - AS BALL!
Rafting som jag så gärna vill men min man är tyvärr en fegis.
Även Para seiling men det krävs lite mod - så hade jag lätt gjort det.
Vatten landet har vi varit SÅÅÅÅ många gånger i - för att barnet i mig kommer fram så fort jag ser en rutchi bana.
Dim cay har vi varit i tusen gånger - natt som dag - det ligger 1 mil utanför Alanya och är en droppstens grotta.
Där har de små flottar längs med floden som man sitter i och äter och dricker gott.
Man kan även bada vilket jag inte gjort då en bartender ifrån hotellet där vi jobbade på (Club Sidar) som vi även blev jätte bra vän med skrämde upp mig att där fanns en massa vatten snokar - så jag är liv rädd varje gång jag sitter på en flotte.
Vattnet är iskallt då det kommer ifrån bergen - lovely!
***
En mat rätt jag oftast beställer är "Mevlana" det är som Pide som är vanligare fast med ost bla.
Det är "turkisk pizza" men inte i närheten av vad vi vanliga svensson kallar pizza.
Den är avlång och sååå goood!
Annars tycker jag om min svärmors Köfte och enbart hennes.
Osmansk gryta på en speciell restaurang som mannens kompis äger vid hamnen är också en favorit.
Den serveras med eldfyr under grytan och han vägrar släcka den förän jag lärt mig en ny turkisk mening - som inte är det lättaste.
Samma sak varje gång och jag är tvungen att resa mig för att jag är rädd att jag ska få fyr på kläderna haha.
***
Vi har tagit bussen 4 gånger genom halva Turkiet.
Och varit en vecka i Ankara - härlig stad - med en massa lyx butiker och universitet.
Men jag kan tänka mig att Istanbul är nice att spendera en weekend i.
Där ska det verkligen vara liv - men det få bli senare nån gång.
Mannen är ursprungligen ifrån Kirsehir en stad utanför Ankara eller 4 timmar utanför haha.
Det ska vara en kriminell stad och väääldigt tråååkig.
Den är även känd för sitt fiskeri så det har vi gjort ett par gånger tidiga morgnar.
Men jag får aldrig napp!
Ja, detta var lite om Alanya/Turkiet!
Vår framtid plan är att varannat år åka ner till Alanya och hans stad såklart och vartannat år åka någon annanstans i världen.
Vi tänkte börja med i år - men det blir istället en seight seeing i Sverige då mannen endast har kommit så långt som till Lund och ner till Ystad.
Så i år kommer han att få se Gävle (Sandviken) i norr och ner till Kalmar och se Öland och sen till andra sidan till Göteborg.
Hade ju hoppats att åka till High Chaparall me, men man kan inte ta allt på en gång =)
Får ju inte glömma shoppingen - som är underbar om man vill ha snygga väskor och skor.
Kläder kan man också hitta skit snygga - men det beros nog på vad man har för stil.
Jag hade ialf aldrig satt på mig en Dolce & Gabbande t-shirt som är falsk, den skriker ju FUL & FALSK.....ok, nu sitter jag FAKTIST med en Dior t-shirt just ifrån Alanya men den är fiiiin, eller jag tyckte väl det då haha.
Och viktoria Becham korta jeans kjol haha.
Nä, men shooping är det bästa med Alanya, om man har cash =)