Hata hicka

Igår fick Erkan köra mig till jobbet då jag började 12.45 för jag hade ju glömt att jag hade atällt cykeln hos pappa i fredags. Så han var ju tvungen att hämta mig också 20 och då fick vi äntligen skickat ansökan om medborgarskap så får vi se hur det kommer att gå.

Idag har jag jobbat 10-19 men redan klockan 11 hade jag dö tid i tre timmar och jag stack då till stan och Faten bjöd mig på kina/thai bufé på en restaurang lite undangömd på lilla torg. Där var riktigt gott och vi åt tills vi sprack.
Sedan gick vi lite i affärer och drömde om snygga kroppar som hade fått plats i klänningar vi ville roffa åt oss haha.
Jag fick med mig en ljus stake som jag ska byta i morgon haha. Såg snyggare på hemvägen.
Träffade även på min pappa & lillebror som jobbade och det är alltid trevligt att bara träffas av en slump.

Nu är jag hemkommen efter att ha cyklat i kyla & regn men det var riktigt skönt att cykla hem ikväll faktist, tror det var för att det inte blåste. Nu har jag ätit gulasch soppa med vitlöksbröd som mannen hade lagat och haft hicka i över en timme nu.
Varför uppstår hicka?
Skit jobbigt!

I morgon hoppas jag att vi hittar en soffa. Måste även hitta de två julklappar vi ska köpa till julklappsleken och en present till Veronica.

Kram för idag.

5 kommentarer:

T sa...

Såg en jättefin kandelaber (sån stor golvljusstake) i fönstret i en ny inredningsbutik på södra förstadsgatan idag. Mindes att du ville köpa en sån. Tror denna kostade 800 vilket är ganska billigt, de andra jag sett har kostat 1300 typ. Tänkte bara tipsa, om det nu var en sån du ville ha. Kram T

Elisabet sa...

hitta detta på Wikipedia :D

Hicka betecknar oönskade, upprepade medfödda reflexsammandragningar i mellangärdet. Den plötsliga luftströmmen ner i lungorna får stämbanden att slå ihop varvid det hickande ljudet uppstår.

Man vet inte säkert varför hicka uppstår, men vissa aktiviteter såsom att under en längre tid utsatts för kyla, äta hastigt, skratta, dricka kall dryck tillsammans med varm mat, äta mycket varm eller starkt kryddad mat eller att hosta kan orsaka hicka.

Enligt FASS finns det ingen bra behandling för hicka.[1] Det finns dock olika huskurer mot hicka som ibland påstås vara effektiva. Ett sätt ska vara att hålla andan, då detta ökar koldioxidhalten i blodet, vilket kan få stopp på hickan. En annan metod är att dricka kallt vatten, gärna från glasets bortre kant.[2][1]

Den medicinska termen för hicka är singultus.[3]

Jag personligen brukar ta ett STORT glas vatten och sen håller jag andan och dricker upp allt vatten i STORA klunkar. Känns som att det trycker ut musklerna i halsen?? haha

Vet hur irriterande hicka kan vara så jag hoppas verkligen att hickan går över för dig!
KRAM

Carolina sa...

Japp, det är redan slut :) Tiden går fort när man har roligt. ;) Ja, vad som hittas på nu vet jag inte. försöker hitta mig ett jobb =) kram

Elisabet sa...

Jag förstår dig med rumpa och lår. Jag har också riktigt rejält med bak och en riktig kraftig svank. Fast den gillar jag men det jag vill fixa är mina vader och sen kanske lite på låren. Nu är jag på väg ner i vikt igen så jag väntar ett tag med att boka nått. Men det jag är rädd för är att det ska bli slappt i huden någonstans. Har sett personer som blivit riktigt sladdriga efter fettsugningar:S
Men vågar jag någon operation så blir det vaderna först! Jag hatar verkligen den delen på min kropp.


Vill ni inte komma till Marmaris nått i sommar då?:p men jag hoppas verkligen du får ditt första val. För vad är väll en sommar utan Turkiet???
Nopp C är inte riktigt klar än... Men han snackar svenska riktigt bra nu så jag tror inte det är lång tid tills han är klar. Han ska förmodligen läsa gymnasiet med nån yrkes inriktning. Men vilken inriktning har han inte bestämt sig för än. Jag vill inte att han hamnar på något slav jobb igen:S Utan nu ska han komma in i på svenska arbetsmarknaden med samma förutsättningar som vi alla andra har. Och då blir det ju lättare med ett yrke och utbildning i grunden:D

Jag tror verkligen inte att jag kan läsa tarot på håll:S Men alltså jag kan testa men risken är ju att du läser in för mycket i något som kanske inte stämmer alls på grund av att du inte vart på plast med dina 'energier'...
Men jag ska damma av korten och köra nån läggning på mig själv och se hur det känns känns det bra kanske jag prövar iaf:D

Kram på dig!

elisabet sa...

Tack för det fina orden!:D
Jag tror du ser mig helt rätt, eller iaf ser jag mig sådär:D
Omtänsam och ordningsam men lite party och mys. OCh ja jag sätter ofta lite höga krav på mig själv:S Måste jobba med att sluta göra det!
PUSS!