VI ÄR MED HUS

...japps, rubriken stämmer!

Det började med att vi var på två radhus visningar i söndags.
Det första vi var på är det vi fått.
Det är ett radhus i Arlöv, strax utanför Malmö. Husen i området är byggda 1982 och just i detta huset är allting i original. Det äldre paret som bor där har alltså inte gjort om någonting, så det är typiskt 80-tals stil i alla rum. Men dom har verkligen vårdat sitt hem så allt är i bra skick.
TRÄDGÅRDEN, min efterlängtade lilla söta trädgård, ja den är alldeles perfekt för mig.
Det är en 3:a på 93 kvm med uteplats på framsidan och insyns skyddat, YES!
Förråd och garage har vi och en stoor walk in closet =) På andra våningen från det ena sovrummet kan man se ut över havet på vintrarna när det inte är löv på träden =)
Vi har plommon träd i trädgården och vindruvor på framsidan!
Vi har även ett inbyggt uterum med infravärme.
MEN - ALLT ska renoveras!
Men det ser vi faktist mest fram emot haha.
Så man får det hur man vill. Det är inget tvång alltså, men då får man ju bo i 80-tals stuk och det vill vi ju inte.
Vi är glada men det har gått så fort.

I måndags så ringde vi mäklaren och gav vårt bud, 50.000 UNDER utgångs priset gav vi. Och det gick säljarna med på, men då trodde dom på budgivning då det igentligen skulle vara visning på torsdag men vi har nu hunnit skriva kontarkt så nu blir det inga fler visningar höhö.

I tisdags ringer då mäklaren 10.20 på morgonen och väcker mig och säger att allt är ok. Så jag fick springa över till mormor för att låna telfonen och där satt jag till 15.30. Alltså jag satt i telefon i 4 ½ timme med banken & mäklaren & mamma & pappa & Erkan i telefonerna. banken var väll det som tog längst tid. Men dom var snabba och fixade i ordning allt, så vi fick vårt lånelöfte osv.
Jag säger bara en sak - TACKA FÖR ATT FAXEN FINNS! Fax gör ju att allt går så fort. Slipper skicka brev som tar flera dagar.

Idag var vi iväg till Åkarp till mäklarens kontor och träffade mäklaren och säljarna som var väldigt trevliga & roliga. De är pensionärer och vill igentligen inte flytta där ifrån men då frun inte orkar gå upp & ner i trappan för höfterna var detta den bästa lösningen.
Så nu har vi skrivit kontrakt. Nu är det bara insats summan som ska in på mäklarens konto inom en vecka.
Jag kan alltså inte fatta att detta är sant!

Nu börjar funderingar som hur vi ska ta oss till jobbet - det är nog det jag mest tänker på.
Nu har vi det hur bekvämt som helst, iallafall jag. Jag cyklar ju till jobb på fem minuter och det tar 15 minuter att promenera.
Erkan tar bussen till centralen där han tar tåget in till Danmark.
Men nu ska jag cykla en längre väg, minst 30 minuter kan jag tänka mig. då tänker jag först & främst på Bino, han kommer att vara ensam längre och dessutom kommer kankse inte pappa kunna hjälpa till som han gör idag med passning.
Och dessutom sena kvällar då jag slutar jobbet är det iheller ingen rolig väg att cykla. Bussen tar längre tid och tåget för mig är inget att tänka på.
Erkan får ju mellan 10-15 minuter gångavstånd till tåget sen måste han byta på malmö central.
Eller så får han ta bilen in till malmö & sen ta tåget, men då måste han hitta parkering inne i stan som inte är så lätt.
Ja, detta kommer att bli klyddigt haha.
Men samtidigt får jag kanske mig en spark i r*ven och börjar snart läsa till mig ett körkort.
Det underlättar ju allt!

Nu måste jag dessutom rensa ALLT här hemma. Som jag tänkte börja med idag, men jag *smart-as* har slarvat bort källar nyckeln så jag kommer inte åt vårt förråd. Och jag är INGEN slarver! Så jag fattar inte var nyckeln är.
Det betyder att vi måste bryta upp låset.
Sen måste jag sortera alla papper och saker här hemma.
Har ju funderat länge på loppis.
Måste ta tag i allt det dära nu.
*ORKA*

Nä, nu ska jag börja med att städa haha. Då har jag lite att tänka på under tiden.

Hälsningar en nervös Jennifer!

10 kommentarer:

Noelia sa...

Grattis vad roligt!!!! Och skönt att ni fått banklån och allt!

Laura sa...

Men OJ, vilka glada (och stora) nyheter!! Grattis, grattis, är så glad för er skull vännen! :D Nu ser jag fram emot en massa bilder från huset och senare från renoveringen också. Före- och efter-bilder, you know.. :)

Se till att överlåta all reparering av vattenledningar och liknande till proffsen dock.. ;)

kram!

Anna sa...

Hej Jennifer! ;) Jo allting är bara bra med mig, hur är det själv? Vad kul att ni har köpt hus! :D Jag hoppas att man kommer att få se lite bilder på det? Blev helt nyfiken nu! :D

Jaaa, ska börja övningsköra nu så får vi se hur det går sen. Kommer säkert att tappa lusten för mitt tålamod är inte det bästa. Om jag själv hade fått välja så hade jag nog önskat att jag var färdigutbildad och bara kunde gå och göra proven, HAHA. Men så lätt är ju inte livet så att man bara råkas kunna köra en dag, tyvärr...

Jag är också väldigt seg på att svara på kommentarer som du kanske märkt :p

Aa jag ska iväg snart igen, ska bli så sköönt! :)

Ta hand om dig å lycka till med huset och allt nu! :)

Sofiya sa...

Hallå gums!
Har du? Ne tror inte dom kommit fram då, har inte sett några kommentarer iaf... :/

Hm.. I dont know.. Jag kanske är det.. Men jag vill inte vara käär :/ usch!

Hur är det med dig annars då?

Kajsa sa...

Hej,

Grattis till köpet av huset! Hoppas på bilder från före och efter, skulle verkligen vara kul att se!

Jag tänkte fråga dig eftersom jag följt din blogg och vi har tidigare pratat, om jag skulle kunna få din email då jag gärna vill prata privat med dig om en sak? Ganska personligt för mig så därför jag frågar.


Skriv gärna din mail!

Sofiya sa...

sv: nej man kan ju tyvärr inte göra det... tack söt :) jag hoppas nog oxå det hehe. yes han har åkt till universitetet.

Tack :) Kram!

Anna sa...

Okej! :) Åh, det är typ så jag vill ha också, riktigt snyggt är det!

Hahaha neeeej gjorde han?! Vad sött och kul på samma gång! Nååh :D

Okejokej. Vad bra, ännu roligare med före och efter bilder också. Önskar er all lycka till med renoveringen då :)

Tack! Detsamma. Ja jag är också lite smårädd faktiskt. Och folket här i Umeå kör som dårar, jag skämtar inte alltså! De är galna!!
Jag kommer nog också vara jäkligt seg med teorin... Haha.

Kram!

Sofiya sa...

okej :) ja de e skit snyggt! haha ja kommer knappt ihåg hur de kändes ;P

Laura sa...

Hej gumman! Hur är det med dig, hur går det med huset och allt? Länge sedan du bloggade!

Tack så mycket för alla dina kommentarer, de är guld värda för mig!

Nu kommer jag ju inte att vara här så länge till, åker till Finland om ca en månad så kanske jag klarar mig utan svenska tidningar tills dess! Har 3-4 böcker kvar som jag inte har läst och så finns ju internet och alla bloggar också som ger mig läsning var dag! :) Men tack i alla fall!

Jag tycker också att det är bra att vara sambos innan man gifter sig, för det är ju då som man verkligen ser om man klarar av det vardagliga livet tillsammans! Tyvärr är det ju inte så vanligt här, men jag hoppas att det kommer att bli det med tiden, det är så många som gifter sig här utan att de känner varandra tillräckligt bra och sedan lever de i olyckliga äktenskap resten av sina liv eller skiljer sig. :S Jag skulle nog kunna leva som sambos hela livet om det inte vore för att det skapar så mycket problem här i Turkiet.. För det första så har jag ju inga som helst rättigheter här (t.ex. till sjukvård, att jobba osv.) nu, jag är här som en turist fastän jag har bott här i snart 4 år! För det andra så är det ju just det att det inte är accepterat i samhället, och mina barn skulle med största sannolikhet bli retade i skolan här för att deras mamma är ogift. :S För att inte tala om alla andra sneda blickar jag skulle få... Och visst vill jag gifta mig också, visst drömmer jag om att få en ring på fingret och få ordna mitt eget prinsessbröllop en vacker dag.. :)

De där tåsockarna är jättebekväma! Fick dem i julklapp av min faffa och fammo för något år sedan. Finns säkert att köpa i Sverige också, finns i de flesta butiker i Finland nuförtiden. :)

KRAM!

mamajama* sa...

Orka älskling, ORKA! hahaha! Älskar dej min lilla söta sockertopp! =)
Puss&Kram!