Klass 9A

Idag har jag spenderat min tid på att sitta här & nörda mig. Jag hamnade på stayfriends sida och kolla in på mina gamla klasskamraters sidor. Men ingen hade ordnat upp en presentation.
Så tråkigt.
Man är ju ändå lite nyfiken på vart alla har tagit vägen.
Vilken väg alla tog efter grundskolan.
I dagens läge har jag en enda vän kvar ifrån klassen.
Vi pratar lite då & då om tiderna förr.
På mellanstadiet var vi den bästa klassen någonsin.
Vi umgicks bara med varandra på fritiden och helt enektl växte upp med varandra.
Man hängde i skolan, på torget, på frittan och hemma hos varandra.
Men sen kom högstadiet. Då började det 3 nya klasser ifrån 2 olika skolor på VÅR skola.
Det blev helt plötsligt inte vår skola längre.
Då vi fick gemensam gymnastik lektion tillsammans började vi alla lära känna varandra.
Då splittrades vi i klassen och började hänga med dem andra.
Vår sammanhållning höll inte längre.
Då blev det istället olika gäng.
Olika grupper som hängde.
Helt plötsligt märkte man i slutet av 9:an - nära slutet att vissa dagar kunde man gå förbi någon i sin egen klass utan att hälsa.
Jag minns att jag tänkte mycket på det då.

Vi slutade 9:an och alla gick på var sitt håll i gymnasiet.
Jag minns att jag försökte hålla kontakten så gott jag kunde, men den kontakten rann ut i sanden.
Killarna var nog dem jag hade kontakt med längst.
Men den rann också till slut i sanden.
Bara lilla Malin kvar.
Men hon har flyttat ifrån Malmö med sambo & 2 barn så man träffas inte något, men att hålla telefonen varm är vi bra på.
Har träffat 2 tjejer ifrån klassen ett par gånger och dem säger inte ens HEJ......3 korta bokstäver - kan man inte få det ur munnen???
Det är människor jag växt upp med....Gjort det mesta med och så vågar man inte säga HEJ?
Nä, nästa gång jag träffar någon ifrån klassen på den gamle goda tiden, då ska jag bara säga Hej, med ett leende på läpparna - vad har jag att förlora?
Det jag undrar är om dem tänker samma sak om mig, varför sa inte HON hej....
Nu funderar jag på en eventuell kommande klassfest, hur kommer det att se ut - vem kommer klicka med vem.
Vi är 25 år!
Vi kan väll säga HEJ!

1 kommentar:

Unknown sa...

Så himla bra tänkt & skrivet!
Kram :)